6. 6 Shrnutí a přehled úkolů z lekce 6
6. 1 Proč budovat kvalitní vztahy s druhými lidmi?
Ti, kteří jsou izolovanější, než by si přáli:
- … jsou také méně šťastní
- … funkce jejich mozku a celkově jejich zdraví upadá ve středním věku dříve
- … žijí kratší život než lidé, kteří nejsou osamělí.
Roli nehraje kvantita, ale kvalita vztahu. Kvalitní vztahy jsou nejlepším prediktorem zdraví a úspěchu.
6. 2. Vztahový paradox
Vztahový paradox = k blízkým si dovolíme mnohem více než k těm, kteří nám jsou vzdálení.
Proč vztahový paradox nastává?
Roli hraje i očekávaný důsledek našeho jednání. Pokud se budeme chovat nepříjemně ke klientovi nebo k manažerovi, budeme dávat průchod vzteku ve vztahu s kolegy, pravděpodobně přijdou pracovní sankce.
V práci se tedy řada z nás „drží“, protože se obáváme negativních následků. V průběhu pracovního dne udržujeme profesionální tvář, usmíváme se na kolegy a myslíme si přitom svoje – a doma tuto masku odkládáme, protože „držet fazónu“ je náročné.
2. 3 Emoce v komunikaci
Trojjediný mozek a komunikace
Pokud amygdala, která je součástí emočního mozku vyhodnotí, že je situace, ve které se nacházíte ohrožující, vyšle poplašné signály do dalších částí mozku, převezme kontrolu nad naším racionálním myšlením a jednáním a nastane emoční únos. Výsledkem jsou potom často různé nefunkční komunikační strategie.
- Vyhlásíte protiútok a začnete druhého napadat.
- Spustíte obranu, obhajujete se, případně se snažíte z komunikace stáhnout.
- Ustrnete a nic kloudného vás nenapadne (a vhodná slova vám přijdou na mysl, až když se emoce uklidní).
Asertivní komunikace
Cílem v komunikaci je, aby se emoce ideálně nesplašily, a když ano, tak aby stále zůstaly pod kontrolou racionální části našeho mozku.
6. 4 Zvládání emocí v komunikaci
Pět kroků, které vám pomohou předejít emočnímu únosu a komunikovat konstruktivně :
1. Vnímejte své emoce
Naprostým základem je všímavost k vám samotným. Abyste mohli s druhým komunikaci konstruktivně začít nebo v ní pokračovat, potřebujete vnímat své emoce a vůbec zaregistrovat, že se „vaše emoce plaší a racionální část mozku ztrácí kontrolu“
2. Zastavit – nádech – výdech
Jakmile cítíte nabíhající emoci, zastavte se. Zhluboka se nadechněte a vydechněte.
3. Co potřebuji? Co říká emoce?
V každé náročné komunikační situaci je důležité si uvědomit (ať hned nebo zpětně): Proč emoci prožívám? Jakého mého citlivého místa se druhý dotýká? Jaké mé očekávání není naplněno? Co v této situaci potřebuji?
4. Co je v tento moment nejpřínosnější?
Hlavně si ale zkuste uvědomit, co je v daný moment nejpřínosnější. Někdy je komunikaci vhodné odložit na později. Pokud komunikaci nemůžete odložit a potřebujete v ní pokračovat, využijte asertivní komunikační techniky, které vám pomohou vést komunikaci konstruktivním směrem.
5. Dlouhodobá práce s emocemi
Po proběhnutí emočně nabitého momentu si položte tyto otázky: Zažívám podobné situace i jindy? Jak často? Co mají situace společného? Jsem spokojená/ý se svou reakcí? Jak bych případně chtěl/a reagovat příště?
6. 5 Praktická osobnosnostní typologie
Potíže v komunikaci velmi často způsobuje naše odlišné osobnostní nastavení. Osobnostní typologie DISC popisuje čtyři základní typy:
- Dominantní pragmatik
- Inspirativní herec
- Starostlivý kamarád
- AnalytiCký badatel
Žádný z typů není lepší nebo horší. Každý má své silné a slabé stránky. Pokud se potkáte s někým, kdo je jinak osobnostně nastavený než Vy, vzpomeňte si vždy na to, že jsme různí, je to v pořádku a hledejte cesty, jak najít společnou řeč.
Úkoly
Plnění úkolů si můžete zapisovat do dokumentu, který si můžete stáhnout zde: 6. lekce - kontrolní seznam úkolů
Lekce 6. 2 Vztahový paradox
Seřaďte vaše blízké, spolupracovníky, klienty a další lidi, se kterými se potkáváte, do skupin podle způsobu komunikace s nimi:
- Chovám se k těmto lidem čistě profesionálně a zdvořile (pokud mi něco vadí, snažím se o konstruktivní komunikaci, naslouchám, zaměřuju se na hledání řešení, nenechávám se ovládnout emocemi).
- Občas ve vztahu použiju agresivní komunikaci.
- Těžko se ve vztahu s těmito lidmi hlídám. Pokud nemám dobrou náladu, velmi rychle to tito lidé na mém způsobu chování zjistí. Nepřemýšlím nad slovy a způsobem komunikace s nimi. Platí zde: co na srdci, to na jazyku.
Lekce 6. 3 Emočně komunikační deník
Založte si v počítači soubor, kupte si notýsek, pište si do poznámek v mobilu – je jedno, jaké médium zvolíte. Důležité je, abyste měli možnost zaznamenat své pocity v souvislosti s komunikací a co je způsobilo.
Zapisujte si každý den:
- Jaké náročné komunikační situace jste zažili?
- Co bylo spouštěčem emocí v dané komunikační situaci?
- Jaký fyzický doprovod měly vaše emoce (kde jste je cítili v těle)?
- Jaké myšlenky se vám honily hlavou?
- S jakými reakcemi jste spokojení? S jakými ne?
- Jak byste se v podobné situaci chtěli zachovat příště?
- Kteří lidé vám dodali energii? Kteří ji vysáli? Čím to bylo?
Lekce 6. 4 Představa ideálního zvládnutí situace
Pokud nebude spokojení s Vaší reakcí v rámci komunikační situace, kterou v průběhu dne prožijete, představte si znovu tuto situaci od jejího úplného počátku (např. přichází kolega a tváří se naštavaně...), ale tentokrát na situaci reagujete konstruktivně (např. nevezmete si kolegův výraz osobně, ale doptáváte se, nasloucháte a zaměřujete se na hledání řešení). To vše projděte do detailů - využijte zvukové, tělesné i vizuální představy.