6. 6 Shrnutí a přehled úkolů z lekce 6

6. 1 Proč budovat kvalitní vztahy s druhými lidmi?

Ti, kteří jsou izolovanější, než by si přáli:

    •  … jsou také méně šťastní
    • … funkce jejich mozku a celkově jejich zdraví upadá ve středním věku dříve
    • … žijí kratší život než lidé, kteří nejsou osamělí.

Roli nehraje kvantita, ale kvalita vztahu. Kvalitní vztahy jsou nejlepším prediktorem zdraví a úspěchu.

6. 2. Vztahový paradox

Vztahový paradox = k blízkým si dovolíme mnohem více než k těm, kteří nám jsou vzdálení.

Proč vztahový paradox nastává?

Roli hraje i očekávaný důsledek našeho jednání. Pokud se budeme chovat nepříjemně ke klientovi nebo k manažerovi, budeme dávat průchod vzteku ve vztahu s kolegy, pravděpodobně přijdou pracovní sankce.

V práci se tedy řada z nás „drží“, protože se obáváme negativních následků. V průběhu pracovního dne udržujeme profesionální tvář, usmíváme se na kolegy a myslíme si přitom svoje – a doma tuto masku odkládáme, protože „držet fazónu“ je náročné.

2. 3 Emoce v komunikaci

Trojjediný mozek a komunikace

Pokud amygdala, která je součástí emočního mozku vyhodnotí, že je situace, ve které se nacházíte ohrožující, vyšle poplašné signály do dalších částí mozku, převezme kontrolu nad naším racionálním myšlením a jednáním a nastane emoční únos. Výsledkem jsou potom často různé nefunkční komunikační strategie.

  • Vyhlásíte protiútok a začnete druhého napadat.
  • Spustíte obranu, obhajujete se, případně se snažíte z komunikace stáhnout.
  • Ustrnete a nic kloudného vás nenapadne (a vhodná slova vám přijdou na mysl, až když se emoce uklidní).

Asertivní komunikace

Cílem v komunikaci je, aby se emoce ideálně nesplašily, a když ano, tak aby stále zůstaly pod kontrolou racionální části našeho mozku.

6. 4 Zvládání emocí v komunikaci

Pět kroků, které vám pomohou předejít emočnímu únosu a komunikovat konstruktivně :

1. Vnímejte své emoce

Naprostým základem je všímavost k vám samotným. Abyste mohli s druhým komunikaci konstruktivně začít nebo v ní pokračovat, potřebujete vnímat své emoce a vůbec zaregistrovat, že se „vaše emoce plaší a racionální část mozku ztrácí kontrolu“

2. Zastavit – nádech – výdech

Jakmile cítíte nabíhající emoci, zastavte se. Zhluboka se nadechněte a vydechněte.

3. Co potřebuji? Co říká emoce?

V každé náročné komunikační situaci je důležité si uvědomit (ať hned nebo zpětně): Proč emoci prožívám? Jakého mého citlivého místa se druhý dotýká? Jaké mé očekávání není naplněno? Co v této situaci potřebuji?

4. Co je v tento moment nejpřínosnější?

Hlavně si ale zkuste uvědomit, co je v daný moment nejpřínosnější. Někdy je komunikaci vhodné odložit na později. Pokud komunikaci nemůžete odložit a potřebujete v ní pokračovat, využijte asertivní komunikační techniky, které vám pomohou vést komunikaci konstruktivním směrem.

5. Dlouhodobá práce s emocemi

Po proběhnutí emočně nabitého momentu si položte tyto otázky: Zažívám podobné situace i jindy? Jak často? Co mají situace společného? Jsem spokojená/ý se svou reakcí? Jak bych případně chtěl/a reagovat příště?

6. 5 Praktická osobnosnostní typologie

Potíže v komunikaci velmi často způsobuje naše odlišné osobnostní nastavení. Osobnostní typologie DISC popisuje čtyři základní typy:

  • Dominantní pragmatik
  • Inspirativní herec
  • Starostlivý kamarád
  • AnalytiCký badatel

Žádný z typů není lepší nebo horší. Každý má své silné a slabé stránky. Pokud se potkáte s někým, kdo je jinak osobnostně nastavený než Vy, vzpomeňte si vždy na to, že jsme různí, je to v pořádku a hledejte cesty, jak najít společnou řeč.

Úkoly

Plnění úkolů si můžete zapisovat do dokumentu, který si můžete stáhnout zde: 6. lekce - kontrolní seznam úkolů

Lekce 6. 2 Vztahový paradox

Seřaďte vaše blízké, spolupracovníky, klienty a další lidi, se kterými se potkáváte, do skupin podle způsobu komunikace s nimi:

  1. Chovám se k těmto lidem čistě profesionálně a zdvořile (pokud mi něco vadí, snažím se o konstruktivní komunikaci, naslouchám, zaměřuju se na hledání řešení, nenechávám se ovládnout emocemi).
  2. Občas ve vztahu použiju agresivní komunikaci.
  3. Těžko se ve vztahu s těmito lidmi hlídám. Pokud nemám dobrou náladu, velmi rychle to tito lidé na mém způsobu chování zjistí. Nepřemýšlím nad slovy a způsobem komunikace s nimi. Platí zde: co na srdci, to na jazyku.

Lekce 6. 3 Emočně komunikační deník

Založte si v počítači soubor, kupte si notýsek, pište si do poznámek v mobilu – je jedno, jaké médium zvolíte. Důležité je, abyste měli možnost zaznamenat své pocity v souvislosti s komunikací a co je způsobilo.

Zapisujte si každý den:

  • Jaké náročné komunikační situace jste zažili?
  • Co bylo spouštěčem emocí v dané komunikační situaci?
  • Jaký fyzický doprovod měly vaše emoce (kde jste je cítili v těle)?
  • Jaké myšlenky se vám honily hlavou?
  • S jakými reakcemi jste spokojení? S jakými ne?
  • Jak byste se v podobné situaci chtěli zachovat příště?
  • Kteří lidé vám dodali energii? Kteří ji vysáli? Čím to bylo?

Lekce 6. 4 Představa ideálního zvládnutí situace

Pokud nebude spokojení s Vaší reakcí v rámci komunikační situace, kterou v průběhu dne prožijete, představte si znovu tuto situaci od jejího úplného počátku (např. přichází kolega a tváří se naštavaně...), ale tentokrát na situaci reagujete konstruktivně (např. nevezmete si kolegův výraz osobně, ale doptáváte se, nasloucháte a zaměřujete se na hledání řešení). To vše projděte do detailů - využijte zvukové, tělesné i vizuální představy.