4. 5 Shrnutí a přehled úkolů z Lekce 4
- Při emočních únosech už nemáme emoce, ale ony mají nás a diktují nám, jak se máme chovat. Ztrácíme nadhled. Až emoce opadnou, tak si své chování často vyčítáme, říkáme si, jestli nám to stálo za to nebo kdybych byl býval/a …
- Naše jednání má často nepříjemné následky a je jedno, zda jste uneseni pozitivními nebo negativními emocemi. Emoční únosy spolehlivě poznáte tak, že později litujete toho, co jste řekli, udělali anebo také neřekli či neudělali.
Sebeovládání
- Sebeovládání neznamená popírání emocí, jejich potlačování nebo předstírání, že se nás nic nedotklo. Situace se nás budou dotýkat pořád, jde jen o to, jestli ony ovládnou nás nebo my je. A pokud ony nás, tak na jak dlouho. Emoce v sobě nesou důležité informace, a pokud je potlačíme, tak je ztratíme.
- Je potřeba naučit se vyjadřovat průběžně svoje potřeby a nelpět na dohodách, které nefungují (buď je nedodržují druzí nebo my sami). Je nutné doplňovat během dne energii. Nemusíme být vždy perfektní. Úspěch je, pokud emočně náročné situace zvládáme o trošku lépe než dřív.
4. 2 Pět kroků pro zvládání emocí
- Zastav se
- Pojmenuj
- Použij techniku a reaguj
- Vyhodnoť a pouč se
- Dělej psychohygienu
Techniky pro zvládání emocí
- Pozorování emocí
- Divadelní nácvik - jak se nenechat emočně unést v kontaktu s druhými
- Stop – později
- Mytí dechem
- Soustřeďte se na dech a vizualizujte
- Toaletní technika
- Přepněte do smyslů
- Sedmkrát se prodýchněte
- Analyzujte negativní emoce a myšlenky
4. 3 Je možné zabránit vzniku myšlenky nebo emoce?
- Dalajláma říká: „Vzniku nechtěné myšlenky nebo emoce zabránit nemůžeme, ale pokud chceme a máme trénovanou mysl, tak je můžeme nechat odejít, ve chvíli, kdy se objeví.“
- Buddha pro to má krásnou metaforu: „Kdykoli v mysli vyvstane nezdravá myšlenka nebo emoce, je to jako psaní na vodu - v okamžiku, kdy jsou napsány, tak se rozplynou.“
- Důležité tedy je, nechtěnou myšlenkou se dál nezabývat, nehodnotit ji, nepitvat se v ní, prostě se objevila a zase zmizí. Je potřeba nechat ji být, případnou doprovodnou emoci rozdýchat pozorovat a nechat odejít. Vy nejste tou myšlenkou ani emocí. Vy jste ten, kterému se právě teď objevila tato myšlenka a prožívá tuto emoci.
- Vynikající strategií pro zvládání emocí je humor
- Téměř každý v sobě máme jakýsi zákoník – sadu pravidel a očekávání, jak bychom se my i druzí lidé měli chovat, co je v pořádku a co ne.
- Pokud někdo poruší některé z našich pravidel, často to v nás vyvolá negativní emoce.
- Mít zákoník je naprosto v pořádku. Je ale velmi důležité si uvědomit, že druzí mají také svůj zákoník, který se nemusí shodovat s tím naším.
- Pokud druzí neplní naše očekávání, často nás to štve. V tento moment je dobré si uvědomit, že druhý svým chováním (momentálně) nenaplňuje naši potřebu, ne, že je špatný a dělá nám to určitě schválně.
- Často nevíme, proč se druzí chovají tak, jak se chovají. Nemá smysl je soudit podle jedné nebo dvou situací.
- Klíčové je, vnímat svoje potřeby a pravidla a zároveň respektovat pohled druhého.
Radujte se. Zažívejte radost bez příchuti nespokojenosti
- Všechny příjemné zážitky jednou skončí, dovolená, vztahy, mládí atd. Nic netrvá věčně.
- Když se má něco "podělat", tak se to stejně podělá, a to bez ohledu na to, jestli jste před tím prožívali radost a spokojenost nebo ne.
Úkoly
Plnění úkolů si můžete zapisovat do dokumentu, který si můžete stáhnout zde: 4. lekce_kontrolní seznam plnění úkolů_.docx
Lekce 4. 2 - Práce s emocemi
Tento úkol má čtyři části a můžete si ho stáhnout na tomto odkazu Úkol - Zvládání emocí.docx
Lekce 4. 4 - Můj zákoník
- Vypište si hlavní body svého zákoníku.
- Odkud se vzaly? Kdo vám je předal?
- Co se ve vás děje, pokud je někdo porušuje?
Lekce 4. 4 - Přestaňte si kazit radost
Uvědomte si, kdy jste si kazili radost z nějaké situace nebo zážitku, že skončí nebo se pokazí? Co jste si tím způsobili? Zapište si to. (Je těžké to psát?)