4. 5 Shrnutí a přehled úkolů z Lekce 4

4. 1 Emoční únosy

  • Při emočních únosech už nemáme emoce, ale ony mají nás a diktují nám, jak se máme chovat. Ztrácíme nadhled. Až emoce opadnou, tak si své chování často vyčítáme, říkáme si, jestli nám to stálo za to nebo kdybych byl býval/a …
  • Naše jednání má často nepříjemné následky a je jedno, zda jste uneseni pozitivními nebo negativními emocemi. Emoční únosy spolehlivě poznáte tak, že později litujete toho, co jste řekli, udělali anebo také neřekli či neudělali.

Sebeovládání

  • Sebeovládání neznamená popírání emocí, jejich potlačování nebo předstírání, že se nás nic nedotklo. Situace se nás budou dotýkat pořád, jde jen o to, jestli ony ovládnou nás nebo my je. A pokud ony nás, tak na jak dlouho. Emoce v sobě nesou důležité informace, a pokud je potlačíme, tak je ztratíme.
  • Je potřeba naučit se vyjadřovat průběžně svoje potřeby a nelpět na dohodách, které nefungují (buď je nedodržují druzí nebo my sami). Je nutné doplňovat během dne energii. Nemusíme být vždy perfektní. Úspěch je, pokud emočně náročné situace zvládáme o trošku lépe než dřív. 

4. 2 Pět kroků pro zvládání emocí

  1. Zastav se
  2. Pojmenuj
  3. Použij techniku a reaguj
  4. Vyhodnoť a pouč se
  5. Dělej psychohygienu

Techniky pro zvládání emocí

  • Pozorování emocí
  • Divadelní nácvik - jak se nenechat emočně unést v kontaktu s druhými
  • Stop – později
  • Mytí dechem
  • Soustřeďte se na dech a vizualizujte
  • Toaletní technika
  • Přepněte do smyslů
  • Sedmkrát se prodýchněte
  • Analyzujte negativní emoce a myšlenky

4. 3 Je možné zabránit vzniku myšlenky nebo emoce?

  • Dalajláma říká: „Vzniku nechtěné myšlenky nebo emoce zabránit nemůžeme, ale pokud chceme a máme trénovanou mysl, tak je můžeme nechat odejít, ve chvíli, kdy se objeví.“ 
  • Buddha pro to má krásnou metaforu:  „Kdykoli v mysli vyvstane nezdravá myšlenka nebo emoce, je to jako psaní na vodu - v okamžiku, kdy jsou napsány, tak se rozplynou.“
  • Důležité tedy je, nechtěnou myšlenkou se dál nezabývat, nehodnotit ji, nepitvat se v ní, prostě se objevila a zase zmizí. Je potřeba nechat ji být, případnou doprovodnou emoci rozdýchat pozorovat a nechat odejít. Vy nejste tou myšlenkou ani emocí. Vy jste ten, kterému se právě teď objevila tato myšlenka a prožívá tuto emoci.
  • Vynikající strategií pro zvládání emocí je humor

4. 4 Prostě to nechte být

  • Téměř každý v sobě máme jakýsi zákoník – sadu pravidel a očekávání, jak bychom se my i druzí lidé měli chovat, co je v pořádku a co ne.
  • Pokud někdo poruší některé z našich pravidel, často to v nás vyvolá negativní emoce.
  • Mít zákoník je naprosto v pořádku. Je ale velmi důležité si uvědomit, že druzí mají také svůj zákoník, který se nemusí shodovat s tím naším.
  • Pokud druzí neplní naše očekávání, často nás to štve. V tento moment je dobré si uvědomit, že druhý svým chováním (momentálně) nenaplňuje naši potřebu, ne, že je špatný a dělá nám to určitě schválně.
  • Často nevíme, proč se druzí chovají tak, jak se chovají. Nemá smysl je soudit podle jedné nebo dvou situací.
  • Klíčové je, vnímat svoje potřeby a pravidla a zároveň respektovat pohled druhého.

Radujte se. Zažívejte radost bez příchuti nespokojenosti

  • Všechny příjemné zážitky jednou skončí, dovolená, vztahy, mládí atd. Nic netrvá věčně.
  • Když se má něco "podělat", tak se to stejně podělá, a to bez ohledu na to, jestli jste před tím prožívali radost a spokojenost nebo ne.

Úkoly

Plnění úkolů si můžete zapisovat do dokumentu, který si můžete stáhnout zde:  4. lekce_kontrolní seznam plnění úkolů_.docx

Lekce 4. 2 - Práce s emocemi

Tento úkol má čtyři části a můžete si ho stáhnout na tomto odkazu  Úkol - Zvládání emocí.docx

Lekce 4. 4 - Můj zákoník

  1. Vypište si hlavní body svého zákoníku.
  2. Odkud se vzaly? Kdo vám je předal?
  3. Co se ve vás děje, pokud je někdo porušuje?

Lekce 4. 4 - Přestaňte si kazit radost

Uvědomte si, kdy jste si kazili radost z nějaké situace nebo zážitku, že skončí nebo se pokazí? Co jste si tím způsobili? Zapište si to. (Je těžké to psát?)