1. 6 Shrnutí a přehled úkolů z Lekce 1

Shrnutí

1. 1 Emoční inteligence

Lidé s vysokou emoční inteligencí:

  • Znají svoji sebehodnotu, vypěstovali si sebedůvěru a zdravé sebevědomí
  • Mají dlouhodobě pěkné vztahy v soukromí i v práci (není nutno s každým :-))
  • Podávají hvězdný pracovní výkon
  • Mají vynikající schopnost vedení lidí a úspěšných mezilidských vztahů
  • Dokážou se cítit šťastní a naplnění

1. 2 Trojjediný mozek

V hlavě máme tři mozky:

Plazí mozek

  • Tři základní reakce: boj, útěk a ustrnutí, které spouští automaticky, pokud se cítíme v ohrožení.

Emoční mozek

  • Je zodpovědný za naše emoce, emoční vzorce, vzpomínky a návyky ...
  • V této části mozku je amygdala, která je hlavním spouštěčem stresových reakcí a emočních únosů (vztekem, strachem, úzkostí, beznadějí, smutkem, atd.).

Jde o to, abyste nejprve prostřednictvím všímavosti a meditace zklidnili reaktivitu amygdaly a tím se více nacházeli v neokortexu. Potom se budete učit techniky, které pracují s myšlením, emocemi a chováním.

Neokortex

  • Umožňuje nám osvojit si jazyk, řešit komplexní problémy, plánovat a vyhodnocovat situace. Leží zde centrum víry a naděje.
  • Nachází se zde vědomí, to znamená to, že jste schopni si uvědomovat sami sebe - svou vlastní existenci. Můžete přemýšlet o tom, že přemýšlíte – můžete zaujmout pozici pozorovatele – odborně se tomu říká metapozornost.

Díky tomuto mozku dokážete zastavovat a měnit své reakce. Je zde uložena vaše svobodná vůle. Neokortex nám pomáhá držet emoční mozek pod kontrolou (ale potřebujeme mít "klidnější" amygdalu").  

1. 3 Začarovaný kruh

  • Začarovaný kruhPsychické a fyzické je úzce propojeno. Myšlenky jsou v hlavě a emoce v těle. 
  • Myšlenka v hlavě vyvolá emoci. Emoce se promítne do těla a ovlivní naše chování. 
  • Vědecké studie tvrdí, že na situace reagujeme automaticky podle vzorů až z 95%. Abychom změnili budoucnost, potřebujeme rozvíjet své myšlení a cítění, naučit se jiným úhlům pohledu a reakcím – teď v přítomnosti.

Průběh emocí

  • Emoce obvykle nemají dlouhého trvání. Přijdou a zase odejdou.

obrázek vlny

  • Abyste dokázali regulovat emoci, je potřeba je zaregistrovat v jejím počátku - zastavit se (zklidnit amygdalu). S tím nám pomůže trénink všímavosti.

1. 4 Emoční zralost a sebedůvěra

Rozvoj emoční inteligence je základem emoční zralosti a sebedůvěry. Skládá se ze tří částí:

  1. Trénink pozornosti
  2. Sebeuvědomění 
  3. Mentální návyky 

Úkoly

Pro kontrolu plnění vašich úkolů si stáhněte a používejte např. tento kontrolní seznam:  1. lekce_kontrolní seznam plnění úkolů.docx 

Lekce 1. 3 - Zmapujte své spouštěče

Cvičení, včetně jeho popisu si stáhnete na tomto odkazu: Zmapujte své spouštěče.docx

Lekce 1. 5 - Trénink pozornosti - propojení všímavosti a emoční inteligence

Praktikujte pravidelně každý den (můžete i několikrát denně) po dobu prvního týdne kurzu.

Začněte třemi minutami

Pohodlně se posaďte na židli a přiveďte svou pozornost na tři minuty ke svému dechu. Pozorujte proces dýchání.

Dech je spojnicí mezi fyzickým a psychickým, uklidňuje a stabilizuje mysl.

  • Můžete se soustředit na pocit dechu proudícího nosními dírkami. Při nádechu cítíte chladnější vzduch, p například hruď, která se s nádechem rozpíná a s výdechem stahuje.
  • Zvedající se a klesající klíční kosti.
  • Břicho, náš střed, které se klidně pohybuje nahoru a dolů.

Až se objeví nějaké myšlenky, pouze je zaregistrujte, neposuzujte je a nezabývejte se jimi. Kdykoli vás něco rozptýlí a vy si toho všimnete, vraťte se zpátky ke svému dechu.

Můžete si jednoduše nastavit časovač na tři minuty a pozorně dýchat nebo si pustit audionahrávku:

Jak se teď po cvičení cítíte? Jste klidnější a uvolněnější? Podařilo se vám usměrnit své myšlenky? Zapište si svoji zkušenost.