7. 6 Empatie v rozhovoru

Podívejte se na video:

Naučte se využívat empatii v rozhovoru

Důležité jsou tři prvky:

  • naslouchání
  • parafrázování
  • sebereflexe

Naslouchání

Když s vámi začne mluvit někdo z vašich přátel nebo blízkých, zaujměte otevřený a laskavý postoj a dejte této osobě svůj čas a plnou pozornost. Připomeňte si, že vám na tom člověku záleží. Pokud zjistíte, že jste pozornost ztratili, tak ji jemně přiveďte zpět k dané osobě.

Parafrázování

Parafrázování v rozhovoru je určitá forma spolupráce. Jednoduše shrnete to, co jste slyšeli. Pozor! Z mnoha vlastních zkušeností vím, že to může být velmi odlišné od toho, co ten druhý říkal nebo chtěl sdělit. A zvláště, pokud se jedná o emočně nabité téma.

Sebereflexe

Při rozhovoru je velmi důležitá vlastní sebereflexe - vnímání vlastních pocitů a myšlenek. Hlavním důvodem, proč ostatní neposloucháme, bývá to, že se necháváme rozptýlit svými vlastními pocity a myšlenkami, často v reakci na to, co říká druhá osoba. Dobrým způsobem jak reagovat na tato vnitřní rozptýlení, je uvědomit si je, přijmout že tady jsou a pokusit se je neposuzovat. Pokud je to možné, tak je nechte odejít. Pokud ve vás pocity nebo jiné vnitřní podněty zůstanou, nechte je prozatím také být a uvědomte si, jak mohou ovlivnit váš dialog. Později je můžete vnést do rozhovoru.

Bariéry v naslouchání

  • Ruchy
  • Fyzické obtíže
  • Nemáte pozornost
  • Pozor na oční kontakt
  • Nezajímavé téma
  • Příliš dlouhé, ztrácíte se
  • Netrpělivost - skákání do řeči, zrychlování
  • Dokončování myšlenek na druhého
  • Vnitřní nesouhlas, touha druhého opravovat
  • Potřeba sdílet vlastní názor
  • Převádění pozornosti k sobě

„Lidská neschopnost komunikovat je pouze důsledek lidské neschopnosti naslouchat druhým – pozorně, dovedně a s upřímným zájmem.“

„Opravdové hluboké a citlivé naslouchání je jednou z nejmocnějších sil osobního rozvoje člověka.”

                                                                                                                     Carl Rogers

Úkoly:

Video trénink:

Podívejte se na videa níže a trénujte Vaše empatické reakce.

Cvičení 1

Cvičení 2

  • Zkuste dnes více naslouchat
  • Opravdu se zaměřte na komunikačního partnera
  • Svůj názor sdílejte, až když dáte druhému najevo, že mu rozumíte