6. 4 Zvládání emocí v komunikaci

Podíváme se nyní společně na pět kroků, které vám pomohou předejít emočnímu únosu a komunikovat konstruktivně – pokud vás čeká náročná komunikační situace a nebo se v ní nečekaně ocitnete. Kroky vycházejí z doporučení, která probírala Radka v kapitole 4: Emoční únosy pět kroků pro zvládání emocí.

Podívejte se na video:

1. Vnímejte své emoce

Naprostým základem je všímavost k vám samotným. Abyste mohli s druhým komunikaci konstruktivně začít nebo v ní pokračovat, potřebujete vnímat své emoce a vůbec zaregistrovat, že se „vaše emoce plaší a racionální část mozku ztrácí kontrolu“. Zkuste také zaznamenat, kde v těle danou emoci cítíte (např. tlak v hlavě, sevření v hrudi).

2. Zastavit – nádech – výdech

Jakmile cítíte nabíhající emoci, zastavte se. Zaměřte pozornost na svá chodidla, a jak se dotýkají podlahy nebo země. Prociťte pevnou půdu pod nohama. Zhluboka se nadechněte a vydechněte – vědomý dech do břicha nám pomáhá uvolnit se, uklidnit se a odvádí také pozornost od spouštěče emoce.

3. Co potřebuji? Co říká emoce?

Emoce jsou signálem – ukazují, co je pro nás v životě důležité, učí nás o našich potřebách, a tím nám také dávají nápovědu, co v dané situaci udělat. Pokud se vám to v dané situaci podaří, položte si otázky: Proč emoci prožívám? Jakého mého citlivého místa se druhý dotýká? Jaké mé očekávání není naplněno? Co v této situaci potřebuji? Případně si tyto otázky zodpovězte zpětně, ať lépe poznáte sebe a své spouštěče.

4. Co je v tento moment nejpřínosnější?

Hlavně si ale zkuste uvědomit, co je v daný moment nejpřínosnější. Někdy je komunikaci vhodné odložit na později – až budete mít možnost srovnat si myšlenky a rozhodnout se, jak je chcete formulovat. Například, když dostanete útočný emaile-mail nebo když vás kolega rozčílí svým chováním. V takových situacích je vhodné chvilku počkat, než se emoce trochu uklidní. Často máme pod návalem emocí tendenci jednat ihned – mějte ale na paměti, že obvykle v těchto rychlých reakcích sklouzáváme do našich původních, a ne vždy funkčních komunikačních návyků, nevnímáme situaci jasně a objektivně a máme potíže pochopit pozitivní úmysl druhého člověka.

Pokud komunikaci nemůžete odložit a potřebujete v ní pokračovat, využijte asertivní komunikační techniky, které vám pomohou vést komunikaci konstruktivním směrem.

5. Dlouhodobá práce s emocemi

Po proběhnutí emočně nabitého momentu si položte tyto otázky: Zažívám podobné situace i jindy? Jak často? Co mají situace společného? Jsem spokojená/ý se svou reakcí? Jak bych případně chtěl/a reagovat příště? Pokud jste nebyli spokojení se svojí reakcí, tak si představte do detailů, jak byste příště v podobné situaci chtěli reagovat jinak. Pouhou představou daného scénáře dochází v mozku ke změně, a zvyšuje se tak pravděpodobnost, že se příště v podobné situaci zachováme konstruktivněji.

Úkoly

6. 4 Představa ideálního zvládnutí situace

Pokud nebude spokojení s Vaší reakcí v rámci komunikační situace, kterou v průběhu dne prožijete, představte si znovu tuto situaci od jejího úplného počátku (např. přichází kolega a tváří se naštavaně...), ale tentokrát na situaci reagujete konstruktivně (např. nevezmete si kolegův výraz osobně, ale doptáváte se, nasloucháte a zaměřujete se na hledání řešení). To vše projděte do detailů - využijte zvukové, tělesné i vizuální představy.