6. 3 Emoce v komunikaci
Jak emoce ovlivňují naši komunikaci?
Podívejte se na video:
Trojjediný mozek a komunikace
Pokud amygdala, která je součástí emočního mozku vyhodnotí, že je situace, ve které se nacházíte ohrožující, vyšle poplašné signály do dalších částí mozku, převezme kontrolu nad naším racionálním myšlením a jednáním a nastane emoční únos. Výsledkem jsou potom často různé nefunkční komunikační strategie.
- Vyhlásíte protiútok a začnete druhého napadat.
- Spustíte obranu, obhajujete se, případně se snažíte z komunikace stáhnout.
- Ustrnete a nic kloudného vás nenapadne (a vhodná slova vám přijdou na mysl, až když se emoce uklidní).
Útočná komunikace
Co z těchto prvků sami používáte?
- Vyvolávání pocitu viny („Kvůli Tobě se nemůžu soustředit na práci.“)
- Hodnocení a interpretace („Jsi „mouchy snězte si mě“, je Ti všechno jedno. ” )
- Popírání reality druhého („To co říkáš tak není. Nemáš pravdu. To je naprostá pitomost.“)
- Zastrašování a vyhrožování („Naše firemní kultura je o vstřícnosti. Opravdu k nám se svým přístupem zapadáš?“/„Jestli ten projekt nedokončíš, můžeš zapomenout na to školení, o kterém jsi mi říkala.“)
- Ironie a sarkasmus („Hlavně že máte titul…“)
- Nevyžádané rady („Nejlepší bude, když budeš jezdit městkou hromadnou dopravou.“)
- Určování správného chování („Pokud se mnou chcete něco probírat, tak se musíte pořádně připravit a ne sem jen tak vrazit a mluvit jako byste zrovna vypadla z hnízda.“)
- Přehazování odpovědnosti („Já za to nemůžu. Tuhle informaci jsi mi určitě neřekla.“)
- Moralizování („Není od Vás ohleduplné, že tady bez dovolení větráte.”)
- Podsouvání („Tak to řekni rovnou, že na tom se mnou nechceš dělat.“)
- Věštění („Však ono se ukáže, že nemáš pravdu.“)
- Zlehčování („Ty máš ale problémy… To bych chtěl řešit taky. Nepřeháněj. Každý je někdy ve stresu. Všichni toho máme moc.“ )
- Zevšeobecňování („Pořád chodíš pozdě. Nikdy po sobě neuklidíš.“ Vůbec se nezajímáš. Vždycky jsi unavený.“ )
Neverbální projevy
- Narušování osobního prostoru druhých
- Upřený oční kontakt
- Gesta: ukazování prstem, náznak bodání propiskou, zatínání pěstí, založené ruce, naklonění se nad druhého
- Netrpělivé popocházení
- Úšklebky, mračení se, koulení očima
- Pevně zaťatá čelist
- Odfrkávání
- Zvyšování hlasu
Obranná / submisivní komunikace
Verbální projevy a další znaky
- Přehnané omlouvání se („Omlouvám se, že Vás ruším./ Omlouvám se, ale můj názor je.“ )
- Dlouhé nesouvislé věty
- Chození kolem horké kaše
- Používání frází jako „Kdyby vás to příliš neobtěžovalo…“
- Výplňová slova, např. „možná“, „hm“, „jaksi“, „asi“
- Obhajování se („Obvykle bych nic neříkal.“)
- Snižování vlastního názoru ( „Je to jenom můj názor“ nebo „Možná se mýlím.“)
- Popírání své hodnoty („Není to důležité“./„Vlastně na tom nezáleží.“)
- Znevažování sebe sama ( „Vím, že to je asi hloupý názor./ Jsem k ničemu.“)
- Stažení se z komunikace, ale s nepříjemnými pocity, prožívání bezmoci, vzteku
- Odkládání komunikace s racionalizací („To teď nemá smysl řešit. On by to stejně nepochopil.“)
- Pasivní agrese (vzdychání, převracení očí v sloup, mumlání si nesouhlasu, řešení problémů s lidmi, kterých se to netýká – pomlouvání)
- Souhlas i s tím, co mi nevyhovuje
- Přebírání zodpovědnosti i za to, za co nemůžu
Neverbální projevy
- Odvracení pohledu, pohled do země
- Svěšená ramena, povolené držení těla
- Ruce pod stolem
- Hraní si s prsty, prstýnkem, upravování oděvu, dotyky v oblasti krku
- Neodpovídající výraz (např. při poskytování kritiky se usmívám)
- Zakrývání úst rukou
- Ochranné zkřížení paží před tělem
- Třesoucí se čelist
- Tichý hlas, mumlání, kňouravý tón
- Kousání rtů
Asertivní komunikace
Cílem v komunikaci je, aby se emoce ideálně nesplašily, a když ano, tak aby stále zůstaly pod kontrolou racionální části našeho mozku. Vypínač nevhodné reakce drží náš neokortex. Ten dokáže nastavit naši komunikaci tak, aby odpovídala aktuální situaci a potřebám všech zúčastněných, funguje jako manažer emocí, zvažuje reakce před jejich uskutečněním, má schopnost zadržet pokyny k jednání vyslané amygdalou, dokáže racionálně posoudit, jaký komunikační přístup bude nejpřínosnější pro všechny zúčastněné.
Úkoly 6. 3
Emočně-komunikační deník
Založte si v počítači soubor, kupte si notýsek, pište si do poznámek v mobilu – je jedno, jaké médium zvolíte. Důležité je, abyste měli možnost zaznamenat své pocity v souvislosti s komunikací a co je způsobilo.
Zapisujte si každý den:
- Jaké náročné komunikační situace jste zažili?
- Co bylo spouštěčem emocí v dané komunikační situaci?
- Jaký fyzický doprovod měly vaše emoce (kde jste je cítili v těle)?
- Jaké myšlenky se vám honily hlavou?
- S jakými reakcemi jste spokojení? S jakými ne?
- Jak byste se v podobné situaci chtěli zachovat příště?
- Kteří lidé vám dodali energii? Kteří ji vysáli? Čím to bylo?
Veďte si emoční deník alespoň po dobu jednoho měsíce. Pokud se stane vedení deníku vaším návykem, můžete v zaznamenávání dále pokračovat a sledovat vývoj.
Velmi důležité je na konci každého týdne udělat souhrnné zhodnocení. Při něm totiž začnou být zřetelné opakující se emoce a s nimi spojené spouštěče; vzorce chování, které vám škodí; lidé, se kterými byste se měli přestat stýkat, či naopak ti, které byste měli zapojit více do svého života.